Voedingsadvies

Lentekriebels

Spring has sprung!

Op zaterdag 20 maart begon de Astronomische lente en zondag 27 maart is de zomertijd weer ingeluid. De dagen zijn langer, en de lentezon laat zich steeds vaker zien. En deze zonnestralen heeft ons lichaam en onze psyche dubbel en dwars verdiend! Zonlicht heeft namelijk een positief effect op onze psychische gezondheid . Onderzoek heeft aangetoond dat ons serotonine niveau hoger ligt op zonnige dagen dan op donkere dagen.


Maar wat is serotonine ook alweer?

Serotonine wordt ook wel ons gelukshormoon genoemd. Serotonine valt onder de zogenaamd ‘neurotransmitters’, dat zijn signaal- of boodschappersstofjes onze hersenen. Ze spelen een cruciale rol in hoe wij denken, hoe we ons voelen of hoe we reageren. Serotonine is daarom ook betrokken bij het reguleren van onze stemming en ons slaappatroon.

Bij een tekort aan serotonine kun je o.a. last krijgen van neerslachtigheid, slapeloosheid, vermoeidheid, een lage pijngrens en spijsverteringsproblemen. Voor velen ook wel herkenbaar in de winter.

Zo’n 90% – 95% van de serotonine wordt aangemaakt in onze darmen. De aanmaak van serotonine zorgt ook weer voor de aanmaak van melatonine. Met behulp van magnesium en B12 (zogenaamde co-factoren), wordt serotonine namelijk omgezet naar melatonine. En melatonine is ons ‘slaaphormoon’. Vandaar dat je wel eens hoort, je darmen zijn je tweede brein. Dat klopt dus.

Als je darmflora uit balans is, kun je last krijgen van velerlei klachten, maar ook een verminderde aanmaak van serotonine (en dus melatonine).

Je darmflora speelt een essentiële rol in je lichamelijke en psychische gezondheid en je darmflora kun je optimaliseren door bijvoorbeeld een goed probioticum in te nemen.

Als jij een serotonine tekort vermoedt of je darmflora wilt verbeteren, kun je een consult inplannen met een orthomoleculair voedingsadviseur of therapeut. Zij kunnen je hierbij helpen.

In ons Health Experience Centre bieden wij ook consulten aan, stuur gerust een mailtje naar info@tshealthcentre.nl voor meer informatie.

En nu weer even terug naar de ‘lentekriebels’, want waar het op neer komt is het voordeel van de lentezon. We maken in de lente en zomer meer serotonine aan dan in de herfst en winter, vanwege het aantal zonuren per dag.

Als je wat vaker de lentezon opzoekt, heb je én voordeel voor je serotonine en dus melatonine niveaus, wat je gemoedstoestand en je slaapkwaliteit kan verbeteren.

Dagelijks 15-30 minuten in de zon zorgt tevens ook voor aanmaak van Vitamine D.

Vergeet dan niet je mouwen even op te stropen, of je zonnebril even af te zetten, want de aanmaak van Vitamine D gaat namelijk via onze huid 😉